Vilppula-Seura ry

Seuran tarkoituksena on

• Kotiseudun kulttuurien vaaliminen ja edistäminen

• Kotiseututietoisuuden lisääminen ja kotiseutuhengen ylläpitäminen

• Elinympäristön laadun parantaminen ja hyvinvoinnin lisääminen

• Kotiseudun kehittäminen paikallisten erityispiirteiden pohjalta

Vilppula-Seuran synty ja toimintaa

Vilppula-Seura perustettiin kunnantalossa 26.4.1963 pidetyssä kotiseututyöstä kiinnostuneiden kokouksessa, jossa oli läsnä 10 henkilöä. Puheenjohtajana toimi Kolhon asemapäällikkö Aleksander Kirjavainen ja sihteerinä kunnansihteeri Esa Ranta. Kokouksessa päätettiin perustaa yhdistys ja hyväksyttiin sille säännöt. (Esa Ranta: Kotiseutuna Vilppula).

Toiminnan ehtymätön ideoija ja sydän on ollut Huhtijärven koulun opettaja, kotiseutuneuvos Kaarina Pollari. Vilppula-Seuran toiminta on keskittynyt museoihin, julkaisuihin ja tapahtumien järjestämiseen sekä nykyisin myös kulttuurihistoriallisen ympäristön vaalimiseen ja kehittämiseen.

Vilppulan Joulu-lehti on ilmestynyt lähes keskeytyksettä vuodesta 1963. Seura toimittaa sitä yhdessä Lions Club Vilppulan kanssa.

Seura on julkaissut tai ollut osallisena useiden paikallisten kotiseutukirjojen ym. julkaisemisessa.

Vilppula-Seura kutsuu toimintaan mukaan kaikkia, joita kiinnostaa kotiseututyö ja halu toimia talkoohengessä. Parhaillaan tarvitaan tekijöitä jo virinneisiin projekteihin.

• Museoiden esineistön luettelointi

• Museon alueen kehittäminen

• Pukinlampi-hanke

• Vilppulan kyläraitti

Suomen kotiseutuliitto on jakanut huomioonosoituksia kotiseudun hyväksi tehdystä työstä seuraaville:

1. 1990 Kotiseutuneuvoksen arvonimi opettaja Kaarina Pollari

2. 2010 Kotiseututyön ansiomitali kunnanjohtaja Esa Ranta

3. 2011 Kotiseututyön ansiomitali opettaja Raija Auvinen

4. 2013 Kotiseutuliiton kultainen ansiomitali talousneuvos Tauno Mäkelä

5. 2016 Kotiseutuneuvoksen arvonimi koulun johtaja, kansakoulunopettaja Raija Auvinen

Vilppula-Seura on kutsunut kotiseutuneuvos Kaarina Pollarin seuran ensimmäiseksi Oltermanniksi ansioistaan Vilppulan kotiseututyön uranuurtajana 2009.

Kotiseutuneuvos Kaarina Pollari poistui keskuudestamme 6.5.2012. Hän jätti Vilppulalaisille arvokkaan perinnön sanoissaan: ”Kotiseututyö on työtä, jota tehdään kotiseudun, sen ihmisten ja isänmaan parhaaksi.

Muistokirjoitus

Vilppula-Seura kutsui kunnanjohtaja Esa Rannan seuran Oltermanniksi ansioistaan Vilppulan kotiseututyön uranuurtajana 2013

Esa Ranta poistui keskuudestamme 9.12.2016.

Muistokirjoitus

Perinteitä ja kotiseuturakkautta vuodesta 1963